PPC trimma en T6:a?

Här kan du diskutera allt om S40, S60, S80.

31 inläggSida 1 av 31, 2, 3
Kent J offline

PPC trimma en T6:a?

Inläggav Kent J » ons aug 13, 2008 08:22

Någon som gjort det och kan dela med sig av sina erfarenheter?

35hkr för 7900.- är otroligt billiga hästkrafter. Det är 225.- per häst - snacka om bra kilopris :lol:

XC90_Executive offline
Administratör
Användarvisningsbild
Inlägg: 3058
Blev medlem: ons maj 10, 2006 23:30

Inläggav XC90_Executive » ons aug 13, 2008 09:27

2 små turboagg. - tål inte så högt laddtryck. Växellåda, växellåda, växellåda :wink:

Jag får det till 52hk ökning(om man får tro på BSR), men det är kanske bara jag.... :roll: :wink:
Vice ordförande i klubbarna och vice administratör på forumet.

Kent J offline

Inläggav Kent J » ons aug 13, 2008 09:35

XC90_Executive skrev:2 små turboagg. - tål inte så högt laddtryck. Växellåda, växellåda, växellåda :wink:

Helt korrekt tänk, det är därför som jag tänkte "Stor känd trimfirma = Liiite mer genomtänkt mappning" - snarare än att ta ngn 1950.- chippning som de som annonseras ut på blocket.se där "mappningen" görs på valfri pakeringsplats i halvmörkret.. ;)

XC90_Executive skrev:Jag får det till 52hk ökning(om man får tro på BSR), men det är kanske bara jag.... :roll: :wink:

De skriver att den ger 35hkr = 304hkr om man utgår från deras siffra om 269hkr i orginal. Fast de skriver oxå att kittet ger 321hkr..

Virrigt.. :roll:

Bild

SE6M offline
Användarvisningsbild
Inlägg: 0
Blev medlem: sön maj 27, 2007 06:38
Ort: P-län i Svea Rike

Inläggav SE6M » ons aug 13, 2008 10:00

Köper man en bil med ordentlig motor med en gång, så slipper man trimma efteråt...

(själv åker jag med 140 hästar under huven...) :shock: :oops: :wink:

Skämt åsido, det gör nog gott, men tänk på att allt är inte dimensionerat för vridmomentet... :wink:
[url=http://82.182.115.199/gsa/se6m/hobbys/bilar/DSC_9432_b.jpg][b:404178ae9f][color=green:404178ae9f]Min GRÖNA S80[/color:404178ae9f][/b:404178ae9f]
[/url][url=http://82.182.115.199/gsa/se6m/_____/hobbys_S80.html][b:404178ae9f][color=red:404178ae9f]Min HEMSIDA[/color:404178ae9f][/b:404178ae9f]
[/url]
Volvo & Saab for OUR lifes...

Kent J offline

Inläggav Kent J » ons aug 13, 2008 10:41

SE6M skrev:Köper man en bil med ordentlig motor med en gång, så slipper man trimma efteråt...

(själv åker jag med 140 hästar under huven...) :shock: :oops: :wink:

Skämt åsido, det gör nog gott, men tänk på att allt är inte dimensionerat för vridmomentet... :wink:

Har kört ett par V8:or tidigare i jämförelse med dessa känns T6:an väldigt "gummibandsaktig" och lite mera vrid vore önskvärt..

Men jag skyller gummibanden delvis på automaten, den verkar ju sakna lockupfunktion å får Audis (oförtjänt imho) utskälda Multitronic att framstå som en rakskuren rallyväxellåda i känsla jämfört med denna "såsiga" låda.. :shock:

Kanske blir den lite alertare efter det stundande oljebytet. Annars har jag sett på diverse amerikanska forum att det finns modifieringssatser för att få lite bättre fason på 4T65-E lådorna. Typ: http://www.transmissioncenter.net/alto_2.htm

SE6M offline
Användarvisningsbild
Inlägg: 0
Blev medlem: sön maj 27, 2007 06:38
Ort: P-län i Svea Rike

Inläggav SE6M » ons aug 13, 2008 10:44

Kul med länken ! :D

S80's lådor skall ha lock-up-funktion, men det känns knappt när den går in. Det går in så mjukt...

Visst, allt är relativt. Är man van vid en rejäl V8 med ordentligt vridmoment, så känns ju allt annat lite "tamt", men det är ju bara så...

Om du skall trimma bilen, så hade det varit roligt med lite info i samband med det, gärna lite bilder ! :wink:
[url=http://82.182.115.199/gsa/se6m/hobbys/bilar/DSC_9432_b.jpg][b:404178ae9f][color=green:404178ae9f]Min GRÖNA S80[/color:404178ae9f][/b:404178ae9f]
[/url][url=http://82.182.115.199/gsa/se6m/_____/hobbys_S80.html][b:404178ae9f][color=red:404178ae9f]Min HEMSIDA[/color:404178ae9f][/b:404178ae9f]
[/url]
Volvo & Saab for OUR lifes...

Kent J offline

Inläggav Kent J » ons aug 13, 2008 13:12

SE6M skrev:S80's lådor skall ha lock-up-funktion, men det känns knappt när den går in. Det går in så mjukt...

Säker på att det även gäller 4T65-E lådan?

Tycker den såsar på hela tiden... :?

Totte T6 offline
164 Top Executive
Inlägg: 5
Blev medlem: fre aug 08, 2008 07:14
Ort: Stockholm

Inläggav Totte T6 » ons aug 13, 2008 13:23

SE6M skrev:Kul med länken ! :D

S80's lådor skall ha lock-up-funktion, men det känns knappt när den går in. Det går in så mjukt...

Visst, allt är relativt. Är man van vid en rejäl V8 med ordentligt vridmoment, så känns ju allt annat lite "tamt", men det är ju bara så...

Om du skall trimma bilen, så hade det varit roligt med lite info i samband med det, gärna lite bilder ! :wink:


Saxat ur Volvo Vadis...

Motorn har två turboaggregat, (sk biturbo), vilket ger motorn karaktäristiken hos en åttacylindrig motor. Den totala insugna luftmassan fördelas lika på dom båda turboaggregaten. Detta gör att tröghetsmassan blir mindre och därmed får man en snabbare momentökning, ca halva tiden mot en enkelturbo.

Det uppfattar i alla fall jag som att jag HAR en V8 under huven :D

Lådan har lockup på 3 & 4ans växel i D
kör man med geartronic (manuellt) så har man lockup på 2, 3, 4)
men den gör det mjuuuukt som sagt.

Själv så har jag 306hk, 460Nm vridmoment och det märks faktiskt!
dock inte PPC så när jag måste byta gas-spjäll så försvinner trimmet
:cry:
S80 T6 99a "Optimerad"

XC90_Executive offline
Administratör
Användarvisningsbild
Inlägg: 3058
Blev medlem: ons maj 10, 2006 23:30

Inläggav XC90_Executive » ons aug 13, 2008 16:15

Totte T6 skrev:Själv så har jag 306hk, 460Nm vridmoment och det märks faktiskt! dock inte PPC så när jag måste byta gas-spjäll så försvinner trimmet
:cry:


En seriös trimfirma tankar i en ny mjukvara gratis om den gamla försvinner.


Ang trim av T6 så är det ju som med alla andra motorer/lådor. Kör man med lite vett så ska det inte vara något problem. Jag hade planer innan på att köpa en S60 R automat, och sedan steg 3, vilket ger ca 380hk/500Nm. Lådan är strypt till 350Nm org, men den spärren skulle försvinna med chippet. Vilket gör att accelerationen minskar från 7.5s; 0-100 till 5.2s; 0-100.

Så länge man byter olja i lådan lite oftare och väntar med att gasa tills alla oljor etc har fått upp temp så ska det vara lugnt.
Vice ordförande i klubbarna och vice administratör på forumet.

hans johansson offline
Administratör
Användarvisningsbild
Inlägg: 8787
Blev medlem: tor jan 19, 2006 22:51
Ort: Uppsala

Inläggav hans johansson » ons aug 13, 2008 18:00

Jag har kört S80 T6 under några år, och eftersom det var en -02 så var den lite biffigare än 2.8 på äldre modeller.
T.o.m mina "galna" BMW släktingar var förtjusta i detta krutpaket som T6an är. Jag har även kört Volvos V8 och naturligtvis går den väldigt fint men T6 ger mycket bil för pengarna 8)
VOLVO S80 2,4D 2007, S90 EXECUTIVE III 1998, 780 C BERTONE 1987, V40 2,0 1997

ORDFÖRANDE I KLUBBARNA & ADMINISTRATÖR FÖR FORUMET.

VI FINNS ÄVEN PÅ FACEBOOK https://www.facebook.com/groups/volvos80/ Välkommen :)

XC90_Executive offline
Administratör
Användarvisningsbild
Inlägg: 3058
Blev medlem: ons maj 10, 2006 23:30

Inläggav XC90_Executive » ons aug 13, 2008 19:37

Var det en S80 V8 du 'mötte' på motorvägen?

Hade en S80 V8 awd i två veckor och jag var supernöjd. Gick som fan rent ut sagt! Vilket ljud också! :twisted: :twisted:
Vice ordförande i klubbarna och vice administratör på forumet.

Kent J offline

Inläggav Kent J » ons aug 13, 2008 20:15

XC90_Executive skrev:Hade en S80 V8 awd i två veckor och jag var supernöjd. Gick som fan rent ut sagt! Vilket ljud också! :twisted: :twisted:


Appropå ljud... Kan Ferritas 3" cat-back vara något för en T6-ägare som suktar efter lite mer motorljud??

hans johansson offline
Administratör
Användarvisningsbild
Inlägg: 8787
Blev medlem: tor jan 19, 2006 22:51
Ort: Uppsala

Inläggav hans johansson » ons aug 13, 2008 20:48

Bane skrev:Ja det var en S80. Kanske något fel på den vad vet jag. Men vi drog mellan 150-230 och jag hade inga problem att hänga med den.


Ho ho kors i taket :lol: tur att inte "farbror blå" var ute på patrull :wink:
Angående T6 vs V8 så visst är ljudet grymt i V8an men som du säger Bane så viker inte T6an ner sig så lätt, är det någon här som har svar på detta så är det väl "Rambo" som har kört Volvos värstingar i flera år och har nu V8 Executiven :P :P Han kan ge sin syn på dom olika modellerna, T6 och V8 :wink:
VOLVO S80 2,4D 2007, S90 EXECUTIVE III 1998, 780 C BERTONE 1987, V40 2,0 1997

ORDFÖRANDE I KLUBBARNA & ADMINISTRATÖR FÖR FORUMET.

VI FINNS ÄVEN PÅ FACEBOOK https://www.facebook.com/groups/volvos80/ Välkommen :)

Nästa
31 inläggSida 1 av 31, 2, 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst